مجید بذرافکن، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، بر جهانی شدن مفهوم مقاومت تأکید کرد و سینمای مقاومت را ابزاری حیاتی برای به تصویر کشیدن دشمنی پیچیده و پلید دانست. او با انتقاد از سادهانگاری دشمن در برخی آثار سینمایی، لزوم نمایش تقابل شفاف حق و باطل را یادآور شد.
به نقل از خبرگزاری فارس: این روزها که در باغ موزه دفاع مقدس دارد جشنواره فیلم مقاومت برگزار میشود بحث سینمای مقاومت به داغ شده است. مجید بذرافکن، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با تأکید بر جهانی شدن مقاومت اظهار داشت: «مقاومت دیگر مفهومی صرفاً بومی یا منطقهای نیست، بلکه به گفتمانی جهانی و کاملاً بهروز تبدیل شده است. امروز از اتحادیه اروپا تا روسیه، از ناتو تا کشورهای جبهه مقاومت، همه درباره تابآوری و ایستادگی سخن میگویند.»وی با اشاره به تأکید ناتو بر مفهوم «جامعه تابآور» گفت: «وقتی نهادهایی مانند ناتو از تابآوری در برابر تهدیدات هیبریدی سخن میگویند، نشان میدهد که مقاومت تبدیل به یک امر راهبردی و فراملی شده است. این مفهوم هم هدف تهدید است و هم منبع قدرت؛ هم یک ظرفیت داخلیست و هم نقطه تمرکز هجمهها.»بذرافکن در ادامه تصریح کرد: «جامعهای که مقاوم باشد، بهعنوان یک تهدید بالقوه در نظر گرفته میشود، و این مسئله فقط محدود به ایران یا منطقه ما نیست؛ حتی روسیه نیز امروز از مقاومت و تابآوری سخن میگوید. این یعنی مقاومت یک مقوله فراگیر است که مرز جغرافیا نمیشناسد.»وی با تأکید بر جایگاه «سینمای مقاومت» در این منظومه مفهومی گفت: «سینمای مقاومت نباید صرفاً به بازنمایی رنجها بپردازد، بلکه باید دشمن را بهعنوان یک موجودیت فعال، پیچیده، هوشمند و پلید به تصویر بکشد؛ دشمنی که امکان همزیستی با او وجود ندارد و باید از بین برود.»
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با انتقاد از برخی روایتهای سینمایی موجود افزود: «در برخی تولیدات سینمایی، خصوصاً در حوزه دفاع مقدس، شاهد کمرنگ شدن جایگاه دشمن هستیم. گاهی دشمن یا حذف میشود یا به یک رقیب ساده تقلیل پیدا میکند. حتی در مواردی، ناکارآمدیها و مشکلات داخلی بهگونهای برجسته میشوند که جای دشمن را میگیرند. این رویکرد نهتنها مخدوشکننده مفهوم مقاومت است، بلکه روایت را در زمین دشمن قرار میدهد.»وی تأکید کرد: «مقاومت، در ذات خود، مواجهه با دیگریست؛ با یک دگرِ تهدیدگر. نباید مفهوم مقاومت را بیش از حد توسعه دهیم تا جایی که شامل هر نوع سختی و رنج روزمره شود. مقاومت در برابر سرطان یا اعتیاد محترم است، اما سینمای مقاومت باید درباره ایستادگی در برابر باطلی باشد که قصد نابودی تمامعیار دارد.»بذرافکن ادامه داد: «امروز در برخی آثار سینمایی، شاهد نوعی عرفیسازی و همزیستی نمادین با دشمن هستیم. این، دقیقاً همان نقطهای است که خطر تحریف آغاز میشود. مقاومت به این معنا نیست که دشمن را در یک وضعیت نهجنگ، نهصلح نگاه داریم. ما یا در حال جنگ فعال هستیم یا در آستانه آن.»وی با اشاره به تحولات اخیر در فلسطین گفت: «غزه امروز به جهان، معنای جدیدی از انسانیت هدیه کرده است. انسانهایی که از مصرفزدگی، سبک زندگی تحمیلی، و بیهویتی فرهنگی به تنگ آمدهاند، اکنون مفهوم بودن خود را در ایستادگی تعریف میکنند. از زدن چفیه فلسطینی گرفته تا رویارویی با پلیس در خیابانهای اروپا، همه اینها نشان از یک تحول عمیق دارد.»
وی افزود: «تجمعات اخیر در سالگرد روز نکبت در برخی کشورهای اروپایی نشان داد که خشم عمومی نسبت به نظم مسلط، تبدیل به کنشی مقاومتی شده است. مردمی که دیگر صرفاً اعتراض نمیکنند، بلکه عصیان میکنند. این عصیان، معنایی نو از انسان را مطرح کرده است؛ انسانی که حاضر نیست در برابر باطل سکوت کند.»محیذ بذرافکن در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: «سینمای مقاومت باید در خط مقدم این روایت بایستد. نباید اجازه داد که دشمن در آثار هنری بهعنوان موجودی قابل همزیستی یا شریک در حقیقت جلوه کند. این یعنی انحلال مفهوم مقاومت. باید شفاف و بیمصلحت، حق را از باطل جدا کرد و اجازه نداد روایتهای خاکستری، این گفتمان حیاتی را بیاثر کنند.»وی خاطرنشان کرد: «آنچه امروز در قالب مقاومت شکل گرفته، حقیقتی باطنی درباره انسان است؛ انسانی که میخواهد انسانی بماند، حتی اگر بهای آن ایستادن در برابر جهان سلطه باشد. سینما و هنر ما باید حامل این حقیقت باشد.»
مدیر مسئول : میلاد مانوسیان
خبرنگار : آرمین حضرتی
منبع : خبرگزاری فارس