در حالی که نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با حضور مردم و ناشران داخلی و خارجی برگزار شد، رسانهها و صدا و سیما نتوانستند در کنار پوشش خوب این رویداد برنامهای کتابی برای مخاطب عام تولید کنند.
خبرگزاری فارس : امروز، آخرین روز از برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است. پس از یازده روز فعالیت، سیوششمین دوره از این رویداد فرهنگی در حال به پایان رسیدن است. رویدادی که هر ساله توجه طیف گستردهای از رسانههای ملی، دولتی و حتی فعالان فضای مجازی را به خود جلب میکند. همه دستبهدست هم میدهند تا نمایشگاه کتاب را به قاب دید و روایت مردم سراسر کشور برسانند.در این میان، رسانه ملی نیز همواره تلاش میکند سهمی در این روایت ایفا کند؛ اما امسال نیز همچون برخی دورههای گذشته، آنچه در عمل دیده شد، با آنچه انتظار میرفت تفاوت داشت.اگر نگاهی به جدول پخش و برنامههای شبکههای مختلف سیما طی این یازده روز بیندازیم، میبینیم که بسیاری از شبکهها فاقد برنامههای تخصصی، جذاب و منسجم درباره کتاب و نمایشگاه بودند. حتی در برخی موارد، مهمانان برنامهها از مدیران بخشهای غیرمرتبط مانند حوزه برق و انرژی یا شرکتهای صنعتی بودند. البته این اتفاق نه برای رسانه ملی بلکه برای تمامی رسانههای تصویری است.در این میان، شاید تنها برنامهای که توانست ساختاری حرفهای و برنامهریزیشده ارائه دهد، برنامه «باغ کتاب» از شبکه دو سیما بود؛ با اجرای فرزاد جمشیدی و دکور مناسب در محل نمایشگاه، این برنامه دستکم توانست مخاطب را با حالوهوای واقعی نمایشگاه پیوند دهد.
از دیگر برنامهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:شبکه یک: برنامه «کتاب یک» با اجرای محمدحسین بدری، نویسنده و روزنامهنگار، با مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه پخش میشد.
شبکه سه: این شبکه هیچ برنامه اختصاصیای برای نمایشگاه کتاب نداشت و صرفاً به یک معرفی 10 دقیقهای زنده بسنده کرده بود .
شبکه چهار: برنامه «کتاب چهار» با ساختاری گفت و گو محور اما با زمانی طولانیتر (حدود ۴۰ دقیقه) به گفتوگو با فعالان حوزه کتاب پرداخت و محورهایی چون روایت پیشرفت را مد نظر قرار داد.
شبکه نسیم: برنامه «دیدی نو» که قبلا شهرام شکیبا مجریاش بود حالا با اجرای ایوب آقاخانی ترکیبی از حضور در استودیو و گشتوگذاری در نمایشگاه بود. این برنامه با مدت ۵۰ دقیقه و بدون تبلیغات توانست تعامل خوبی با ناشران، نویسندگان و غرفهداران برقرار کند، هرچند از نبود پیوست مجازی و رسانهای رنج میبرد.
شبکه افق: این شبکه فقط یک برنامه 20 دقیقهای با محوریت معرفی ناشر و نویسنده به طور پخش زنده داشت.بقیه شبکهها هم از استودیویی که برای صدا و سیما در نمایشگاه بود و با وال طراحی شده بود برای تولیدات با مدت زمان کوتاه خود استفاده میکردند.در مجموع میتوان گفت که شبکههای سراسری یک، دو، سه، چهار، نسیم و افق درمجموعه برای این رویداد فرهنگی ۲۴۰ دقیقه برنامه تولید کردهاند.امین بابازاده که خود نویسنده و مستندساز است در صفحه شخصی خود نوشت که من امسال به نمایشگاه کتاب بنا به دلایلی نرفتم اما برنامههای تلویزیون را دنبال کردم؛ کلاهتان را قاضی کنید که چرا مردم باید پای این برنامهها بنشینند؟ یکسال از نمایشگاه قبل تا این دوره فرصت بود؛ نمیتوانستید برنامهای تولید کنید که جذاب باشد!
نمایشگاه کتاب تهران بهعنوان یکی از مهمترین رخدادهای فرهنگی کشور، شایسته توجه و سرمایهگذاری رسانهای جدیتری است و این نکته را هم باید دقت کرد که توجه به کتاب و کتابخوانی صرفا مربوط به دوره ۱۱ روزه نمایشگاه کتاب نیست.
مدیر مسئول : میلاد مانوسیان
خبرنگار : آرمین حضرتی
منبع : خبرگزاری فارس