loader image

جگوار خودروهای سری F-Type را بازنشسته می‌ کند

جگوار خودروهای سری F-Type را بازنشسته می‌ کند

جگوار با نسخه‌ی محدود خودروی تایپ ZP، خودروهای اسپرت درون‌سوز سری اف-تایپ (F-Type) را پس از ۷۵ سال بازنشسته می‌کند. این خودرو که در طراحی و نام‌گذاری آن از دو خودروی ای- تایپ «پروژه‌ی ZP» (که در دهه ۱۹۶۰ در لمانز مسابقه داده بودند) الهام گرفته شده است، در دو نوع کوپه و کانورتیبل در دسترس خواهد بود. تنها ۱۵۰ نمونه از این نسخه در سرتاسر جهان به فروش خواهد رسید که ۱۰ عدد از آنها برای مشتریان بریتانیایی در نظر گرفته شده است.

تایپ ZP به خودروی اف-تایپ ۷۵ خواهد پیوست که سال گذشته معرفی شده بود و قرار است آخرین خودرو از سری اف-تایپ باشد. هر دو خودرو دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف خواهند بود که آنها را از مدل استاندارد (که در حال حاضر تنها با یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری چهار سیلندر ۲۹۶ اسب بخاری در دسترس است) متمایز می‌کند. این نسخه‌های ویژه با پیشرانه‌ی ۵ لیتری V8 با توان ۴۴۴ اسب بخار و ۵۶۷ اسب بخار به بازار عرضه می‌شوند.

هر سه خودرو سال آینده بازنشسته خواهند شد چرا که جگوار قصد دارد از سال ۲۰۲۵ به بعد تنها خودروهای لوکس تمام‌برقی را روانه‌ی بازار کند. سری اف-تایپ با بازنشستگی به خودروهای سری ایکس ای (XE)، ایکس اف (XF)، ای-پیس (E-Pace) و اف-پیس (F-Pace) خواهد پیوست.

از جمله ویژگی‌های خاص تایپ ZP می‌توان به لوگوی مسابقه‌ای سفید رنگ روی درها و همچنین ترکیب دو رنگ آن اشاره کرد که از خودروهای لمانز تاثیر گرفته‌اند. این خودرو در دو نسخه با رنگ آبی براق و تودوزی چرمی قرمز و مشکی و رنگ خاکستری براق با تودوزی چرمی آبی و قهوه‌ای به بازار عرضه خواهد شد. هر دو نسخه دارای گریل سفیدرنگی می‌باشند که با لوگوی دایره‌ای روی درها هماهنگ بوده و با کالیپرهای ترمز مشکی و قطعات تزئینی خارجی آن در تضاد است.

چرخ‌های ۲۰ اینچی برش‌خورده از الماس مصنوعی، داشبورد مشکی براق برای هماهنگی با کالیپرهای ترمز و پلاک سفارشی «یکی از ۱۵۰» از دیگر ویژگی‌های این خودرو است. این در حالی است که اف-تایپ ۷۵ از چرخ‌های مشکی براق و گزینه‌ی رنگ سبز روشن بهره می‌برد. عملکرد خودروی ZP نیز نسبت به نمونه‌ی استاندارد ۵ لیتری تغییری پیدا نکرده و این یعنی خودرو برای رسیدن به شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه به ۳.۵ ثانیه نیاز داشته و نهایت سرعت آن ۱۸۶ مایل بر ساعت است. قدرت این پیشرانه از طریق جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود.

سردبیر:میلاد مأنوسیان – خبرنگار:آرمین ظهیرمالکی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.